Home » Gezondheid en sporten » Lekker slapen door wat je eet?

Velen weten wel dat een kopje koffie voordat je gaat slapen geen goed idee is. Cafeïne werkt namelijk oppeppend waardoor je niet moe wordt. Niet alleen een heerlijke boxspring bedden zorgen ervoor dat je goed slaapt, ook hetgeen wat je eet en drinkt heeft hier invloed op.  Naast cafeïne zijn er nog een aantal voedingsstoffen die ervoor zorgen dat je slaap verstoord wordt, maar er zijn ook voedingsstoffen die ervoor zorgen dat je juist beter slaapt.

De volgende middelen verstoren je natuurlijke slaapritme:

  • Cafeïne
  • Nicotine
  • Alcohol

Cafeïne

Het nuttigen van koffie is een bekende oorzaak voor een verstoorde nachtrust. In de ochtend drinken veel mensen koffie om wakker te worden, maar ze staan er misschien niet bij stil dat koffie er ook voor zorgt dat je ‘s avonds wakker blijft. De werkzame stof in koffie is cafeïne, dit heeft een stimulerend effect op de hersenen, maag, darmen en nieren. De welbekende energiedrankjes zitten ook boordevol cafeïne.

Probeer een aantal uur voor je naar bed gaat geen cafeïnehoudende producten meer te nuttigen.

Nicotine

Ook nicotine heeft invloed op je slaapritme. Nicotine heeft ook een oppeppend effect. Rokers hebben dan ook een langere tijd nodig voor zij in slaap vallen dan niet rokers. Ook worden rokers over het algemeen vaker wakker en slapen ze minder diep. Voor een enkele sigaret geldt dat nicotine juist een beetje slapering kan maken. Dit geldt echter alleen voor één enkele sigaret.

Alcohol

Alcohol wordt wel eens gedronken als slaapmutsje voor het slapen gaan, maar uiteindelijk werkt dit niet echt goed. Je zou er misschien wel goed mee in slaap kunnen vallen, maar na een aantal uur is het effect uitgewerkt en wordt je wakker. Grote hoeveelheden alcohol verstoren de nachtrust, de lever en nieren moeten hard werken om de alcohol te verwerken.  Probeer niet teveel te drinken voor je gaat slapen, want je kan hiervan akelig gaan dromen en de kans op hoofdpijn is groot.

De volgende middelen bezorgen je juist een goede nachtrust:

  • Triptofaan
  • Serotonine

Triptofaan

Triptofaan is een van nature aanwezige stof in bepaalde voedingswaren. Triptofaan zorgt ervoor dat je je plezierig en slaperig voelt. Producten waar triptofaan is voorkomt zijn: banenen, melk, yoghurt, tonijn en dadels. Wanneer je deze producten eet voordat je gaat slapen bevorder je je slaap.

Serotonine

Wanneer je serotoninegehalte stijgt in je lichaam word je rustiger. Serontonine zit onder andere in volkorenbrood of volkorencrackers.