Home » Eten en voedsel » Lelijk groente en fruit op grote schaal verspild

Een supermarkt in Frankrijk genaamd Intermarché heeft een ludieke campagne opgezet met misvormd groente en fruit. Intermarché zet alles in om de vreemd gevormde courgetten en citroenen met bulten te verkopen. Het doel van de supermarkt is om mensen ervan bewust te maken hoeveel eten er verspild wordt.

Schokkend

Mensen die een moestuintje bijhouden weten dat een aardappel soms vreemde uitlopers kan hebben en dat ook wortels niet altijd kaarsrecht uit de grond komen. De groente en fruit bij de lokale supermarkten zijn allemaal volgens de normen, even groot, bevatten geen of weinig plekjes of beestjes en alles lijkt op elkaar. Vreemd, want moeder natuur biedt voedsel in heel veel verschillende vormen en maten aan. De verklaring hiervoor vinden we in de strenge voorwaarden die supermarkten stellen aan hun groente en fruit. Er worden miljoenen kilo’s per jaar verspilt alleen al omdat supermarkten de vorm niet mooi vinden of geen plekjes willen zien aan de buitenkant. Ook te kleine komkommers bijvoorbeeld worden gewoon weggegooid. Is de appel groter dan de rest dan eindigt deze ook gewoon bij het afval. Ook de politiek van Europa bepaalt de strenge regels mede. Schokkend is dat er elk jaar ongeveer 89 miljoen ton eten wordt weggegooid in Europa.

Een tweede kans

Intermarché, een van de drie grootste Franse supermarktketens, kreeg lucht van deze cijfers en voelde zich verplicht om hier aandacht aan te besteden om verspilling tegen te gaan. Zij hadden een schap gereserveerd voor misvormd groente en fruit die de naam ‘Roemloos groente en fruit’ kreeg. Consumenten konden twee dagen deze producten kopen tegen dertig procent korting. Naast het groente- en fruitvak bood de supermarkt ook soepen en sap aan gemaakt van de misvormde oogst. Zo wilde ze mensen laten zien dat er niets mis mee was en de smaak gewoon hetzelfde was.

Een groot succes

Intermarché heeft hele goede resultaten geboekt met het experiment en de producten vlogen als warme broodjes over de toonbank in papieren zakken. Door dit succes wordt er nu gekeken of dit initiatief kan worden doorgepakt op landelijk niveau.