Home » Marketing en promotie » Waarom een webinar?

Een seminar geven is verleden tijd. Tegenwoordig houdt men een webinar maar wat zijn nou eigenlijk door voordelen? Waarom een webinar? Wat kan je eigenlijk met een webinar? Veel mensen hebben geen idee en gaan er vanuit dat het eenrichtingsverkeer is. De zender bepaalt alle informatie en de luisteraars dienen alleen maar te luisteren. Dit is echter niet juist.

Een webinar valt te gebruiken voor leadgeneratie, verkopen, online trainingen, digitale nieuwsbrieven en nascholing. Dit zijn een hoop webinar toepassingen maar hoe wordt dit nu uiteindelijk gedaan?

Een webinar kan men van te opnemen waarmee er een foutloze webinar aan de kijkers wordt getoond. Hierdoor ontstaat een professionele webinar die voor iedereen boeiend blijft om te kijken. Verder is er de mogelijk om live interactie te hebben met je publiek. Door live te chatten met je publiek is het mogelijk om vragen real-time te beantwoorden. Hierdoor hoeft de uitzending niet onderbroken te worden. Verder kan men door middel van een poll de algemene stemming bepalen over een onderwerp.

Buiten deze handige functies is het ook nog mogelijk om de uitzending op een later tijdstip terug te kijken. Dit kan omdat de webinar on demand nog een maand te bekijken is. Na de uitzending is er een hoop data beschikbaar. Zo kan men zien wie er hebben deelgenomen aan de webinar, wat de antwoorden op de pollvragen waren en welke follow-up acties er zijn voortgekomen uit de webinar. Verder is er een chatlog beschikbaar zodat men kan zien welke vragen er zijn gesteld tijdens de webinar.

Zoals men kan zien zijn er een hoop voordelen aan het houden van een webinar. Het is goedkoper, sneller en gemakkelijker te organiseren dan een normale seminar. Doormiddel van live interactie is het verschil met een seminar minimaal geworden. Een webinar kan worden opgenomen in een studio maar ook bij u thuis. Een dure seminar houden is dus verleden tijd.