Betere bedrijfsresultaten door Social Media

De groei van Nederlandse Social Media-gebruikers wordt steeds groter, ondertussen zoeken Twitter en Facebook naar steeds meer manieren om hun advertentiemogelijkheden te verbeteren. Het zou voor bedrijven daarom interessant moeten zijn om te adverteren via deze media, tenslotte zijn er veel gebruikers en liggen de kosten rond de advertenties relatief laag vergeleken met televisie-, radio- of zoekmachinemarketing. Maar hoe kunnen Twittervolgers en Facebook likes resulteren in een beter bedrijfsresultaat?

Kan Twitter helpen de omzet te laten stijgen?

We starten met Twitter, het sociale medium dat u laat communiceren naar de hele wereld binnen 140 karakters. Op Twitter kunnen mensen een account volgen, en zo de berichten van dit account op hun nieuwspagina zien. U zult dus verwachten dat u met een groot aantal volgers ook een groot bereik hebt, en dat is ook het geval wanneer de Tweets – de berichten die u met uw account plaatst – goed zijn en gedeeld worden. Het delen van een aanbieding op Twitter is niet erg interessant, tenslotte wordt er gedurende de dag overal al reclame gemaakt op zoveel verschillende wijzen.

Laat uw Tweets eruit springen

Tweets moeten er daarom echt uitspringen. Probeer daarom uw Twitteraccount te linken aan bijvoorbeeld uw blog. Door virale berichten op uw blog te plaatsen, met pakkende titels als “10 manieren om…”, “hoe wij onze producten verbeteren” of “Zo kun je onze producten goedkoop scoren”, zorgt u dat mensen aangezet worden naar uw website te gaan.

Hoe verkrijg je de eerste volgers?

Het verkrijgen van Twitter volgers is echter voor veel bedrijven nog steeds een probleem. Iemand zal niet zomaar uw Twitter-account volgen, er moet iets interessants tegenover staan. Door het maken van goede posts verkrijgt uw bedrijf op Twitter meer fans. Toch zijn de eerste stappen lastig om te nemen.

Er zijn speciale websites, zoals TwitterFollowersKopen.nl, welke kwalitatieve Twitter volgers verkopen. Wanneer iemand op de Twitterpagina van uw bedrijf komt, en ziet dat u slechts enkele volgers heeft, zal deze minder snel overtuigd worden tot het volgen van uw account. Door een aantal honderd kwalitatieve volgers te kopen, ziet een bezoeker van uw Twitteraccount dat u al meerdere volgers heeft. Het hebben van een groot aantal volgers resulteert in een lagere drempel om uw account ook te volgen. Maak hier dus slim gebruik van.

Hoe draagt dit bij aan een hogere omzet?
Het plaatsen van goede content op uw website, en deze delen met de volgers die u hebt op Twitter, zal resulteren in een stijging van het aantal bezoekers op uw website. Zoals hierboven al stond vermeld, is het hebben van een groot aantal Twitter volgers een groot voordeel, zij delen de berichten met hun vrienden en dit resulteert in nog meer bezoekers op uw website.

Het is nu aan u om deze bezoekers om te zetten naar klanten. Door in uw blogberichten meer uit te leggen over de diensten en producten die u aanbiedt, en de bezoeker te overtuigen hier meer over te willen weten, zorgt u voor een interesse aan de kant van de bezoeker. Interesse betekent dat zij op zijn minst meer willen weten, en soms overgaan tot het kopen van uw dienst of product.

Kan Facebook helpen de omzet te laten stijgen?

Nu kijken we naar Facebook, het medium dat door veel Amerikaanse bedrijven al volop gebruikt wordt om producten en diensten te promoten. Advertenties op Facebook zijn redelijk goedkoop, en de exacte doelgroep is vaak goed te bereiken doordat er exact ingesteld kan worden welke Facebookers de berichten zien. U kunt bijvoorbeeld leeftijd selecteren, maar ook woonplaats, interesses, en zo exact de juiste doelgroep selecteren. Belangrijk: een nauwe doelgroep resulteert in hogere advertentiekosten.

Laat uw Facebook-pagina eruit springen

Waar het bij Twitter belangrijk is om uw Tweets eruit te laten springen, is het bij Facebook veel belangrijker om uw pagina uniek te maken. Een unieke pagina zorgt voor betere herkenning van Facebook-gebruikers. De mogelijkheden met Facebook-pagina’s zijn redelijk groot doordat deze volledig op maat gemaakt kunnen worden. Door een unieke Facebook-pagina te creëren zullen gebruikers vaker op uw pagina kijken, en niet zomaar wegklikken zoals zij bij alle andere pagina’s doen.

Hoe komt u aan de eerste likes?

Net als bij Twitter kunt u de eerste Likes gemakkelijk via internet aanschaffen. De kosten voor duizend likes liggen op enkele tientallen euro’s. Een basis van 1000 likes is vaak al genoeg om anderen te overtuigen ook lid te worden van uw pagina. Zorg wel voor kwalitatieve likes, omdat uw bezoekers anders doorhebben dat u gebruikmaakt van bijvoorbeeld bots. Kwalitatieve likes zorgen voor een betere overtuiging dan bot-accounts, dit zijn accounts die gemaakt zijn met het doel zoveel pagina’s te liken.

Hoe draagt Facebook bij aan een hogere omzet?

Facebook kan dan ook voor een hogere omzet zorgen wanneer uw pagina uniek is en u al een mooie basis aan fans heeft. Het zorgt ervoor dat andere bezoekers uw pagina sneller liken. Door, net als bij Twitter hierboven beschreven wordt, hierbij ook gebruik te maken van content die op uw blog geposts is, en deze te delen op Facebook, kunt u voor meer bezoekers op uw site zorgen en zo ook voor een verhoging van uw omzet.